Finance » Ekonomika » Jak poznat správného zaměstnavatele

Jak poznat správného zaměstnavatele

Publikováno: 13. 6. 2012

Najít si dobře placenou práci, a ještě k tomu mít své zaměstnání rád, není jednoduchou záležitostí. Velkou měrou k oběma hodnotám přispívá samotný zaměstnavatel. Na jednu stranu po vás požaduje odvádění kvalitní práce tak, aby z vaší činnosti měla firma zisk. Co když ale zisk má, a to podstatný, ale vy za svou práci nedostanete adekvátní odměnu?

Poznat toho správného zaměstnavatele není na první pohled vůbec jednoduché. I přes reference od známých, kteří v dané firmě již pracují, ještě neznamená, že dostanete stejné podmínky, jako vaši kolegové. Pakliže se tak stane a i přes svědomité a poctivé plnění úkolů není tento stav dlouhodobě napraven, lze učinit v podstatě pouze dvě rozhodnutí.

To první je upozornit na stav situace svého zaměstnavatele a požadovat na základě pádných argumentů nápravu. V druhém případě je pak možnost nechat situaci tak jak je a v klidu si sehnat jinou práci. V případě, že je pracovník pracovitý, má dobré výsledky a není s ním žádný problém a znenadání podá výpověď, má-li ovšem nalezenou náhradní práci, stávající firma si mnohdy uvědomí, že odchod perspektivního zaměstnance by byla citelná a pro firmu by znamenala ztrátu. V mnoha případech poté dojde minimálně k srovnání mzdy na úroveň ostatních, do té doby výše ohodnocených zaměstnanců, ovšem podávajících obdobné výsledky. Pokud se tak nestane a vaši výpověď firma přijme, není již žádná překážka k tomu nastoupit do nového zaměstnání, kde vám vyšli vstříc.

Nejen peníze znamenají tu pravou motivaci dosahovat dobrých výsledků. Jsou ovšem obory, kde konkretní práci lidé vykonávají s nadšením a baví je. Existují však činnosti, které mnoho lidí nebaví a zde je v drtivé většině jedinou motivací právě finanční ohodnocení. A protože je hladina mezd v České republice v porovnání se západními státy Evropy stále výrazně podprůměrné, nelze očekávat, že tyto obory budou vyhledávány. Typickým příkladem je žádané řemeslo, které bude vždy potřeba, ale mnoho lidí tato činnost nebaví a navíc je v mnoha případech špatně placená.

Zde lze kromě zvýhodněného finančního ohodnocení motivovat zaměstnance také tzv. benefity. Mezi ty nejžádanější patří dovolená navíc, příspěvek na penzijní připojištění, příspěvky na dovolenou či vánoce, někdy označované také jako třinácté či čtrnácté platy, nebo podíly na zisku. Lze přispět i na dopravu do práce či na stravování. Nezanedbatelnou roli, jak přilákat pracovité a loajální zaměstnance, hraje také prostředí ve firmě a jeho další zlepšování, dodržování bezpečnosti a ochrana pracovníků před škodlivými vlivy nebezpečných látek. Vztahy se musí neustále udržovat. Pokud začne podnikatel šetřit na zaměstnancích a ti vidí, že zisky mu rostou, ale jejich ohodnocení nikoliv, a to i přesto, že se na nich výraznou měrou podílí, dříve či později se takové rozhodnutí projeví na jejich výkonnosti a dokonce případným odchodem z firmy ke konkurenci. Benefity jsou dnes standardem toho, jak dobře se firma o své zaměstnance chce starat, i když nejsou jediným měřítkem, jak si práci vybírat.

Vztahy na pracovišti mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem jsou velmi citlivou záležitostí. Majitelé firem tento vztah mnohdy podceňují a pokud se tyto záležitosti naruší, většinou jdou již těžko napravovat a smluvní vztah je v mnohých případech ukončen i přesto, že pracovník byl pro firmu přínosem.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Práce ve stylu MLM a podomního prodeje není pro každého

» Zaměstnanecké výhody mohou zvýšit zisky firem

» Mzdy rostou rychle pouze vysokoškolákům

» Nezaměstnanost v květnu klesla na 8,2 %

Rubriky

» Aktuality

» Bankovnictví

» Ekonomika

» Spoření

» Investice


Copyright © 2010 - 2022 Finance - Celkově.cz - Licence ČSÚ - Podmínky užívání - Kontakt