Finance » Ekonomika » Kolik nás stojí provoz automobilu

Kolik nás stojí provoz automobilu

Publikováno: 26. 11. 2012

Provoz automobilu je stále nákladnější a celkovou částkou citelně zasahuje do osobních rozpočtů. Kromě částek vynaložených na nákup běžných položek jako jsou pohonné hmoty, se musí připočíst i pořizovací hodnota samotného automobilu. Konečná cena se tak vyšplhá na desítky tisíc za rok.

V závislosti na vzdálenosti zaměstnání je nakup pohonných hmot jedna z největších položek v rozpočtu určeném k financování dopravního prostředku. Je také dost podstatné, zdali člověk jezdí sám či má kolegy, kteří se budou v ježdění střídat. Někdy však opravdu nezbývá nic jiného, než jezdit sám, a to z toho důvodu, že spojení především z malých obcí je velmi špatné nebo dokonce žádné a žádný spolupracovník požadovaným směrem nejezdí. Pokud je dle modelového příkladu denní vzdálenost 50 km při spotřebě 7 l na 100 km při ceně pohonných hmot 35 Kč za litr, zaplatí se za benzín při délce pracovního měsíce 22 dní 2695 korun, přičemž je tato cena ještě velmi optimistická. Za rok poté činí cena za pohonné hmoty 32 340 korun.

Máme tu ale i další výdaje. Jsou to především pravidelné platby za technickou kontrolu, povinné ručení, dvě sady pneumatik do sjetí vzorku, přičemž v rámci bezpečnosti je doporučeno výměnu provést dříve než je vzorek na hraniční hodnotě. Dále jsou zde platby za drobné opravy a servis jako výměna oleje, chladící kapaliny, náplně do ostřikovačů, výměna výfuku, částí brzd a další, které nás za dobu životnosti vozidla zpravidla očekávají. Pokud se budeme držet při zemi a auto nebude moc poruchové, částka bude činit přibližně 5 tisíc ročně, ale je velká pravděpodobnost, že bude ještě vyšší.

Nyní přičteme částku za nákup automobilu za hotové bez úvěru. Hned zkraje je nutné říci, že je prakticky jedno, zdali se koupí novější vozidlo, které vydrží při pečlivé údržbě déle (pokud vás ovšem někdo nepodvedl koupí poškozeného auta), nebo starší model za nízkou cenu do kterého je nutné vkládat další finance za servis v kratších intervalech a pochopitelně je nutné dříve koupit jiné, jelikož životnost starého vozu je zákonitě mnohem kratší. Když se jedná o auto za 150 000 staré 5 let a v provozu bude 10 let, je nutné k ročnímu rozpočtu na dopravu přidat dalších 15 tisíc. Celkem se náklady vyšplhaly na 52 340 korun.

Jestliže je čistý plat 180 000 korun za rok a odečtou se náklady za auto, je z příkladu patrné, proč je mobilita pracovní síly tak špatná. Naštěstí si někteří zaměstnavatelé uvědomují složitost situace a svým pracovníkům pomáhají, ať už vypravováním vlastních autobusů, poskytnutí služebního auta či příspěvky na benzín. Naopak jiní tento stav ignorují a nechávají veškeré náklady na zaměstnancích s odůvodněním, že je jejich věc, jak se dostanou do práce. Na jednu stranu mají pravdu, ale riskují tím, že se lidé budou snažit hledat práci buď blíže k domovu či u konkurence, která zvýhodňuje dopravu. Při nízkém platu se někdy nemusí nevyplatit dojíždět daleko do práce.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Proč máme stále tak nízké mzdy

» Učňovské obory netáhnou

Rubriky

» Aktuality

» Bankovnictví

» Ekonomika

» Spoření

» Investice


Copyright © 2010 - 2022 Finance - Celkově.cz - Licence ČSÚ - Podmínky užívání - Kontakt